De la reflexión a la práctica
Experiencias y reflexiones en la formación docente
Education is a topic that has begun to occupy increasingly important places on the public agenda, and one of the central discussions is the one that revolves around the professional development of teachers. The question of how to ensure that teachers develop disciplinary, pedagogical and didactic skills to promote better learning in their students has generated multiple initiatives, among them, the Scholarships for Teaching Excellence of the Ministry of National Education, a program of which the Faculty of Education was a part. from the Externado University of Colombia, with his Master's Degree in Depth.
This book was born as a compilation of the results of said Master's Degree, in two senses. On the one hand, it allows us to show the curricular design of the Deepening Modality and its position regarding the training of practicing teachers and the learning acquired during the first two years of implementation of the proposal, such as the relationship between theory and practice in teachers' reflection. On the other hand, it allows us to compile seven innovation experiences of the teachers who were students of the first cohort and the reflections that this process generated in them. In other words: the book allows us to show the successful reflections made by school teachers, mostly rural in Cundinamarca, under the guidance of teachers from the Faculty of Education.
PRÓlOGO
INTRODUCCIÓN
PRIMERA PARTE
LA FORMACIÓN DE MAESTROS EN LA MAESTRÍA EN EDUCACIÓN MODALIDAD PROFUNDIZACIÓN
CAPÍTULO PRIMERO
FORMACIÓN DE MAESTROS DESDE UNA PERSPECTNA SITUADA Adry Liliana Manrique LagosÁngela María Restrepo SantamariaMartha Liliana Jiménez Cardona
SEGUNDA PARTE
TRANSFORMACIÓN DE PRÁCTICAS DE AULA
CAPÍTULO SEGUNDO SEXO Y SEXUALIDAD EN EL AULA DE LENGUAJE: UN EJERCICIO DE CONSTRUCClóN DISCURSIVA MEDIANTE lA ENSEÑANZA SITUADA Sandra Milena Laverde Castellanos
CAPÍTULO TERCERO
ACTUALIZACIÓN: UN PASO SIN TEMOR QUE LOS DOCENTES DEBEMOS DAR Guiovanna Alexandra Álvarez PeñaFreddy Enrique Castro Velásquez
CAPÍTULO CUARTO
EXPERIENCIAS SIGNIFICATIVAS CON EL USO DE MATERIAL CONCRETO EN CLASE DE MATEMÁTICAS Ángela María Restrepo SantamaríaBertha Cristina Navarrete BarbónRosa Leidy Parra Ortiz Leidy Johana Rodriguez CastroSonia Patricia Ruiz Ariza
CAPÍTULO QUINTO
LA COMPRENSIÓN DE LAS HISTORIAS Yuliet Marcela Rodriguez Castro
TERCERA PARTE
TRABAJO CON LA COMUNIDAD
CAPÍTULO SEXTO
UNA EMISORA ESCOLAR EN AULA MULTIGRADO: UN PROYECTO DE FÍSICA Y LENGUAJEMartha Liliana Jiménez CardonaJhon Rafael Conrado TorresNurys Constanza Ospina Ospina
CUARTA PARTE
EXPERIENCIA DE COMUNJOADES DE APRENDIZAJE
CAPÍTULO SÉPTIMO
CAMBIANDO EL ENTORNO EDUCATIVO: EL CASO DE LA I.E.D. HORTIGAL DEL MUNICIPIO DE LA PALMA (CUNDINAMARCA) Roberta Flaborea Favaro Julie Pauline Delgado CifuentesLaura Marcela Galindo Rocha
QUINTA PARTE
LA MAESTRÍA: UN LUGAR DE INSPIRACIÓN
CAPÍTULO OCTAVO UN AMBIENTE COLABORATIVO EN EL MARCO DE UNA EXPERIENCIA DE DESARROLLO PROFESIONAL Ángela María Restrepo SantamariaYudy Marbel Corchuelo PuertasMarjie Andrea Pinzón BolívarSandra Milena Roldán Mónica Alejandra Vargas Méndez