This book addresses the relationship between architecture and educational mentalities. It shows how the dominant imaginaries are materialized in the architectural spaces of the official schools of Bogotá, by capturing the social and cultural movements that drive them.
It is based on the fact that architectural spaces surround and envelop us, and are present in every detail of our lives; Thus, a particular space, a nook, a corner, a living room or a room, which at times are or were part of what was experienced, when evoked they make us remember what happened inside, and go further and dream about what could have been been, with what was, with what is or with what will be. It is here where the imaginary order plays a key role in the experience and perception of spaces since these are inscribed as "a new anthropology of desire", which allows us to determine the socially constructed forms of action.
Then, cold and heat are combined; the coldness of the architectural object that acquires meaning when it meets the warmth of life. This is how the conditions of possibility of an institution, a concept, can be determined: stripping them of traditional explanations, in order to recognize that the architectural object called "school" is not only a physical construction, but acquires multiple interpretations resulting from its intended use and ideological projections and knowledge about education.
To inhabit a territory is to take it, mark it with our emotions, feelings and illusions; In other words, it is to build it, and re-build it, permanently, from our imaginaries.
PRESENTACIÓN
INTRODUCCIÓN
CAPÍTULO 1 ARQUITECTURA E IMAGINARIOS
El objeto arquitectónico: el deseo de los hombres que se hizo vida Los imaginarios: los deseos colectivos encarnados en los objetos El devenir de los imaginarios
El objeto arquitectónico: la realidad del imaginario ¿ y la escuela?
El imaginario y el objeto arquitectónico
El objeto arquitectónico: y habitó entre los seres humanos Espacios, lugares y sitios
Los espacios: los movimientos que los hacen cambiar
Una experiencia que cobra vida: la mirada al objeto arquitectónico. Del adoquín al ladrillo
Los lugares y las pasiones humanas El habitar: los recorridos del espacio
Del habitar: las experiencias que muestran la relación entre la arquitectura y los modos de ser
CAPITULO 2 LA ESCUELA Y LOS DESEOS DE LIBERTAD
La escuela, la nuestra: del miedo al deseo de libertad, los imaginarios que en ella se encarnan
Hoy
Lo que los muros cuentan
La conquista de otros lugares: el patio y los pasillos La forma escuela: lo que irradian sus muros
A solas con el encierro
Las escuelas deben ser zonas de conocimiento y también de distensión El desenlace de estructuras que constriñen
La escuela Los discursos que le dieron forma y los que la de-forman La religión: y puso la primera piedra
El Estado: y su triada el, los otros y lo de más allá La globalización, más que palabras: igualdad, libertad, competencia Lo que entra, sale y no se ve: imágenes e información
CAPÍTULO 3 METODOLOGÍA Cómo desencarnar lo encarnado en los muros de las escuelas bogotanas
Los imaginarios encarnados El archivo BIBLIOGRAFÍA ANEXO 1. EL DESARROLLO METODOLÓGICO
Paso 1. La imagen Relaciones entre imágenes Paso 2. Los imaginarios encarnados
Paso 3. La construcción ANEXO 2. FOTOGRAFÍAS ANEXO 3. FICHA TÉCNICA FOTOGRÁFICA
ANEXO 4. PERCEPCIÓN FOTOGRÁFICA
ANEXO 5. REGISTRO .FOTOGRÁFICO ANEXO 6. FICHA TÉCNICA FOTOGRÁFICA DILIGENCIADA
ANEXO 7. FICHA DE INFORMACIÓN INSTITUCIONAL
eBook
Impreso
eBook
Digital: descarga y online - EPUB
Catálogo Universidad Externado:
Impreso
Catálogo Universidad Externado: