The problem of the relationship between education and working childhood and adolescence is delicate, complex, multifaceted and, still, scarcely explored. With few exceptions, this true socio-pedagogical knot has so far been treated more from contrasting ideological assumptions than from a real investigative intention. This translates into a linear process of abstract formalization of the relationship between childhood and work, a relationship that has been understood, on many occasions, as absolutely negative and contrary to the processes of education, and in particular to those of schooling.
The empirical evidence and statistical data related to this phenomenon, "however, are not homogeneous or conclusive. On the contrary, they appear gloomy and contradictory to those who study them, so that the relationship between education and work is neither consensual nor sufficiently clarified. Hence the need to return to the complex set of issues that this relationship concerns in a more profound, articulated and demanding manner.
This is the reason for this book, which has been the result of several years of coordinated research between students and professors of the "Area of Studies on Family, Childhood and Society" of the Research Center on Social Dynamics, of the Faculty of Social Sciences. and Humanas of the Externado University of Colombia, whose primary objective is to contribute to problematizing in a transcendent, conscious and articulated way the field of observation that has brought us together.
PARTE ICRÍTICA A LA CONSTRUCCIÓN DE UNA PRÁCTICA DISCURSIVA "CONGELADA"
Educación, escuela y niños trabajadores. Un nudo problemático no resuelto Giampietro Schibotto
La tensa relación entre educación-infancia-trabajo.
Contribuciones desde el análisis crítico del discurso para construir escenarios más dispuestos al diálogo Luz Stella Talero
PARTE II ELEMENTOS SOBRE EL DESARROLLO DE LOS PROCESOS FORMATIVOS EN LOS NIÑOS, NIÑAS Y ADOLESCENTES TRABAJADORES
El desarrollo de los procesos psicológicos básicos de atención y memoria. Un estudio de caso comparativo entre niños que trabajan y estudian, y niños que solo estudian Erika Velandia
Una compleja trilogía. Creatividad, trabajo infantil y escuela Tatiana Bernal
PARTE IIIEL TRABAJO COMO RECURSO FORMATIVO
Trabajo y educación. Una opción para la inclusión social de personas en situación de discapacidad intelectual María Clara Vargas Quintero Del estigma al análisis crítico de la actividad laboral como proceso de formación y socialización Catalina Gutiérrez
Didáctica por proyectos. Repensar el discurso y la práctica pedagógica desde los niños, niñas y adolescentes trabajadores giampietro Schibotto
Educación en derechos e infancia y adolescencia trabajadora Alejandro Martínez
PARTE IV LA VOZ, LOS SENTIDOS SUBJETIVOS Y LAS NARRATIVAS DE LOS NIÑOS, 'NIÑAS" Y ADOLESCENTES TRABAJADORES El trabajo, la escuela y su articulación.
Sentidos y significados subjetivos en niños que trabajan y estudian Adriana Marcela Sánchez Bernal
El papel de la escuela rural frente a la realidad de niños, niñas y adolescentes trabajadores Yois Bibiana Cruz Penagos Lilia Teresa Romero Pardo
Procesos discriminatorios hacia los niños trabajadores en la escuela Laura Sánchez Lamen Configuraciones de la infancia sucreña trabajadora en el contexto de sus relaciones familiares y escolares Rubiela Codín Díaz
BIBLIOGRAFIA GENERAL
LOS AUTORES
eBook
Impreso
eBook
Digital: descarga y online - EPUB
Catálogo Universidad Externado:
Impreso
Catálogo Universidad Externado: