On July 21, 2019, ten years have passed since the issuance of Law 1333, through which the Colombian Environmental Sanctioning Procedure was established, a time that has allowed the various legal operators to know and deeply listen to the procedural paths provided in the law. , identify its gaps and weaknesses, analyze its contents and even propose possible modifications. After a decade has passed, we can see with absolute clarity that it is essential to have a legal tool that allows the State to impose legal sanctions and demand reparation for the damage caused to the natural environment, in accordance with the provisions of Article 80 of the Political Constitution. Colombian. Law 1333 of 2009 is one of the pillars of Colombian environmental law, it represents the punitive response to the generation of damage to nature or to the apathy, disinterest or willingness of a specific subject to fail to comply with a prohibition, obligation or condition. established by the environmental legal system.Environmental sanctioning administrative law seeks to guarantee the preservation and restoration of the legal system; Following what was stated by the Constitutional Court in Sentence C-818 of 2005, we must understand that with the imposition of the sanction, the illegal conduct is not only condemned but also its occurrence is prevented. This last objective of administrative sanctioning law is especially relevant in environmental matters since, by its nature, this branch of the legal system mainly seeks to avoid damage.
Due to its special significance, it is vital that the procedural iter determined in the law effectively allows for the protection of the environment; It is required that the threat of sanction be sufficient to dissuade members of society from failing to comply with what is determined by the legal system and comply with their citizen duty to protect the cultural and natural resources of the country, and ensure the conservation of a healthy environment, as ordered by article 95, paragraph 8 of the C.P. Likewise, the sanction must indicate to the offender that violation of the rule brings punitive consequences that negatively affect their situation, so they will not be encouraged to violate the normative order again.
CAPÍTULO 1 NATURALEZA JURÍDICA Y PRINCIPIOS DEL PROCEDIMIENTO SANCIONATORIO ADMINISTRATIVO AMBIENTAL COLOMBIANO Naturaleza jurídica y principios del proceso sancionatorio ambiental en Colombia Roberth Lesmes Orjuela Principios que gobiernan la potestad sancionatoria ambiental Aívaro Osorio Sierra El principio de tipicidad y su aplicación en las investigaciones sancionatorias ambientales por violaciones a los instrumentos de comando y control Karen Paola Amador Rangel Cristian Alonso Carabaly Cerra ¿Cómo garantizar la efectiva aplicación del principio de imparcialidad en el procedimiento sancionatorio ambiental? Eduardo del Valle Mora
CAPÍTULO 2 ANÁLISIS DEL ITER PROCESAL DEFINIDO POR LA LEY 1333 DE 2009 La presunción de culpa y otros asuntos relevantes del procedimiento sancionatorio ambiental colombiano Roberth Lesmes Orjuela Titularidad de la potestad sancionatoria: análisis de la competencia a prevención Gloria Lucía Alvarez Pinzón Análisis del origen del proceso sancionatorio ambiental por infracción normativa. Propuestas Alvaro Hernando Cardona González La influencia de los derechos adquiridos en la definición de conductas infractoras ambientales: ¿un conflicto entre desarrollo urbano y medio ambiente? Diego Felipe Contreras Pantoja María Daniela de la Rosa Calderón Las medidas preventivas en materia ambiental. Exceso en la facultad discrecional o efectiva protección del medio ambiente Javier Alfredo Molina Roa Análisis del acto terrorista como eximente de responsabilidad en el procedimiento sanciona torio ambiental Diana Geraldine Quevedo Niño Garantías procedimentales en el ámbito sancionatorio ambiental. Un análisis de eficacia administrativa Luis Felipe Guzmán Jiménez Juan David Ubajoa Osso El papel de la Jurisdicción Contenciosa Administrativa en la aplicación de la Ley 1333 de 2009 Constanza Bejarano Ramos
CAPÍTULO 3 LA SANCIÓN EN EL PROCEDIMIENTO SANCIONATORIO AMBIENTAL COLOMBIANO Efectividad de la multa como instrumento sancionatorio ambiental. Análisis del monto máximo imponible y la capacidad económica del infractor como criterios sustanciales María del Pilar Garda Pachón La demolición de obra como sanción ambiental en Colombia Giovanni José Herrera Carrascal El Registro Único de Infractores Ambientales (RUlA) en Colombia. Algunas propuestas para su fortalecimiento Giovanni José Herrera Carrascal Circunstancias atenuantes y agravantes de la sanción: un aspecto del régimen sancionatorio ambiental que requiere mayor desarrolloCarolina Montes Cortés La caducidad de la acción sancionatoria administrativa ambiental, particular énfasis en el caso de las ocupaciones de cauce Eduardo del Valle Mora
CAPÍTULO 4 EXPERIENCIAS DEL DERECHO SANCIONATORlO AMBIENTAL EN EL DERECHO EXTRA: El principio de legalidad en el derecho sancionatorio ambiental español en materia de aguas Antonio Embid Irujo El procedimiento sancionatorio ambiental en Argentina Mauricio Pinto Mónica M. Andino Superintendencia del medio ambiente en Chile: ejercicio de sus potestades fiscalizadora y sancionatoria Pablo Javier Carrasco Fuentes Procedimiento administrativo sancionador en México Judith Domínguez Serrano La efectividad de las sanciones administrativas ambientales en una perspectiva comparada. Algunas consideraciones desde las implicaciones constitucionales de la potestad sancionadora Giulia de Rossi Andrade William Iván Gallo Aponte
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